Uszkodzone zawieszenie

Uszkodzone zawieszenie

Zadaniem układu zawieszenia jest utrzymanie kontaktu opony z nawierzchnią po której porusza się samochód oraz redukcja wstrząsów wynikających z nierówności nawierzchni. Uszkodzone zawieszenie może być bezpośrednią przyczyną wypadku drogowego.

W zależności od przeznaczenia pojazdu stosuje się różne rodzaje konstrukcji zawieszenia.

Rodzaje konstrukcji zawieszenia

Zawieszenia można podzielić na dwie grupy:

  • zawieszenie zależne, najczęściej stosowane w samochodach terenowych i ciężarowych, główny element sprężysty stanowią resory piórowe,
  • zawieszenie niezależne, najczęściej stosowane w samochodach osobowych. Zawieszenie niezależne zbudowane jest z wahaczy poprzecznych przytwierdzonych do nadwozia oraz zwrotnicy. Za to połączenie odpowiadają przeguby kulowe

McPherson

Najczęściej stosowanym rozwiązaniem we współczesnych samochodach jest kolumna McPhersona.
Jest to zespół elementów odpowiadający za tłumienie drgań i prowadzenie koła.

Elementy zastosowane w rozwiązaniu McPhersona można podzielić na trzy grupy:

  • Elementy odpowiadają za prowadzenie koła: wahacze których zadaniem jest prowadzenie koła, szczególnie istotne przy pokonywaniu zakrętów.
  • Elementy sprężyste – decydujące o sztywności zawieszenia (sprężyny śrubowe, resory, drążki reakcyjne, drążki skrętne, gumowe ograniczniki, stabilizatory przecyłów.
  • Amortyzatory hydrauliczne lub gazowo-hydrauliczne czyli elementy odpowiadające za tłumienie drgań kół wynikających z nierówności podłoża, sprawność i jakość amortyzatorów ma szczególne znaczenie przy hamowaniu. Sprawne amortyzatory zapewniają kontakt opony z nawierzchnią drogi.

Naprawa zawieszenia

Usterki związane z zawieszeniem zwykle wiążą się z wymianą zużytych elementów układu. Sama naprawa polegająca na wymianie części zawieszenia zajmuje stosunkowo niewiele czasu. Czas naprawy zależy głównie od dostępności części do wybranego modelu samochodu i w mniejszym stopniu od konstrukcji auta.

Objawy zużycia elementów zawieszenia

Amortyzatory

Amortyzatory ulegają szybsemu zużyciu lub uszkodzeniu w wyniku korzystania z samochodu na złej jakości nawierzchniach. Typowe objawy uszkodzenia amortyzatorów to:

  • kołysanie samochodu,
  • podskakiwanie samochodu na nierównościach lub przy gwałtownym ruszaniu,
  • widoczny wyciek płynu z amortyzatorów olejowych,
  • wydłużenie drogi hamowania zwłaszcza na nierównej nawierzchni.

W celu uniknięcia dodatkowych kosztów należy pamiętać, że wymiana amortyzatorów powinna odbywać się parami.

Łączniki stabilizatora i sworznie wahaczy

Łączniki stabilizatora oraz sworznie wahaczy ulegają uszkodzeniu, odkształceniu w wyniku korzystania z dróg złej jakości. Objawem zużycia sworzni wahaczy jak i łączników stabilizatora jest stukanie szczególnie dokuczliwe podczas jazdy po nierównej drodze. Wydobywające się dźwięki są wynikiem luzu powstałego w skutek wytarcia części materiału.

Inne elementy układu zawieszenie, które mogą ulec uszkodzeniu to:

  • końcówki drążka kierowniczego,
  • tuleje wahaczy,
  • łożyska kół,
  • sprężyny.

Typowe objawy dla uszkodzenia układu zawieszenia to:

  • pojawienie się stukania,
  • brak reakcji samochodu na delikatne ruchy kierownicą,
  • przechylenie jednego koła,
  • wyczuwalny luz przy próbie poruszenia kołem.

Dla bezpieczeństwa osób podróżujących samochodem warto przynajmniej raz w roku sprawdzić zawieszenie na stacji diagnostycznej. Z analogicznych przyczyn nie należy bagatelizować wspomnianych objawów uszkodzenia elementów zawieszenia.

Polub nas

Facebook
Google+
https://www.moto-mechanika.pl/uszkodzone-zawieszenie">
Twitter